Karpal Tünel Sendromu Nedir ?

Karpal tünel el bileğinde bulunan dar bir kanaldır. Kanalın çevresini el bileği kemikleri ve ligament oluşturur.Bu kanalın içerisinden eli hareket ettiren fleksör tendonlar ve median sinir geçer. Median sinirin bu kanal içerisinde sıkışmasına karpal tünel sendromu denir.Sinir sıkışmaları arasında en çok görülen tiptir.

Karpal Tünel Sendromu Sebepleri Nelerdir?

• Tekrarlı ve uzun süreli el bileği kullanımı: Tekrarlı el bileği kullanımı (uzun süreli bilgisayar kullanımı) ile tendonlar ve median sinir üzerindeki baskı artar.
  • Yanlış el bileği pozisyonu : Uzun süreli aşırı fleksiyon ve ekstensiyon hareketleri sinir üzerindeki baskıyı arttırabilir.
  • Genetik : Genetik olarak Karpal tünelin dar olması süreci hızlandırır.
  • Hamilelik
  • Romatoid artrit
  • Diyabet
  • Karpal tünelde oluşan tümörler
  • El bileği kırıkları

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri Nelerdir ?

• Ağrı : El bileğinden ele ve dirseğe doğru yayılır. İlerleyen vakalarda gece ağrısı görülebilir.
  • Hissizlik ve karıncalanma : Özellikle median sinirin uyardığı baş parmak, işaret parmağı ve orta parmakta oluşur.
  • Güç kaybı : Kavrama kuvveti ve el bileği hareketleri güçsüzleşir.
  • Objeleri elden düşürme : Kaslardaki güç kaybına bağlı olarak ileri evrede nesneler aniden elden düşürülebilir. Kavrama kuvveti azalır.
  • Semptomlar tekrarlayıcı ve zorlayıcı el bileği hareketleriyle artar ve genellikle eli sallayınca azalır.

Karpal Tünel Sendromunda Tanı ve Değerlendirme

Karpal tünel sendromu ile boyun fıtığı hastalığının belirtileri benzerlik gösterdiği için ayırıcı tanı önemlidir. Semptomlar değerlendirildikten sonra ayırıcı tanı için Karpal tünel sendromu özel testleri uygulanır. Kavrama ve el bileği hareketleri değerlendirilir. Sinir ileti testleri(EMG) uygulanır.MRI görüntülemeden yararlanılabilir.

Karpal Tünel Sendromu Tedavi Yöntemleri Nelerdir ?

• Fizik tedavi ve Manuel Terapi : Sinir kaydırma ve germe egzersizleri ile sinir iyileşmesi hızlandırılır ve sinir üzerindeki baskı azalır. Kavrama kuvveti ve el bileği hareketleri azaldığı için kuvvetlendirme egzersizleri uygulanır.
  • Elektroterapi : Doku iyileşmesini hızlandırıcı , ağrıyı ve enflamasyonu azaltıcı elektroterapi yöntemlerini içerir.
  • Brace ve splint kullanımı : El bileğinin karpal tünelin en açık olduğu doğal pozisyonda pozisyonlanması baskıyı azaltır iyileşmeyi hızlandırır.Özellikle semptomların arttığı hareketlerde ve aktivitelerde brace ve splint kullanımı önerilir.
  • Aktivitelerin Düzenlenmesi : Şikayetleri arttıran hareketler ve aktiviteler değiştirilir veya kısıtlanır. Tekrarlı el bileği kullanımı olan işlerde çalışanlarda brace kullanımı ve belirli aralıklarla egzersiz yapmaları önerilir.
  • Cerrahi tedavi : Fizik tedaviye yanıt vermeyen, ilerlemiş ve günlük yaşamı ciddi derecede etkileyen hastalarda cerrahi yöntemle karpal tünel genişletilir.