Pilates

Pilates, 20.yüzyılda Joseph Hubert Pilates (1880-1967) tarafından bulunup geliştirilmiş bir fitness sistemidir.

Bu sistemin amacı zihnin, beden üzerindeki etkisini arttırmaktır. Pilateste kaslarla birlikte vücudun tamamı çalıştırılır. Çalışma tam bir konsantrasyon ve akıcı uyum içinde, doğru şekilde nefes alınarak yapılır.

Vücudumuzda bulunan derin kas gurupları insan yaşamının kalitesi için çok önemlidir. Duruş bozukluları, kronik bel ve boyun ağrıları ya da fıtıkların çoğu derin kas gruplarının yeteri kadar güçlü olmamasından kaynaklanmaktadır. Bu yüzden Pilateste özellikle derin kas grupları çalıştırılır.

Klinik pilates

Klinik pilates kişinin omurga sağlığını düzeltmek ya da vücudun diğer bölümleriyle alakalı yaralanmaları tedavi etmek amacıyla fizyoterapist tarafından yaptırılan kişiye özel egzersizlerdir. Fizyoterapistler Klinik pilatesi yerde mat üzerinde ya da aletli pilates ekipmanlarıyla yaptırabilir. Aletli pilatesin mat pilatesinden farkı cihazın ayarlanabilen direnç sistemine karşı egzersiz yapılmasıdır. Plates proğramı, hastanın yaşadığı probleme, yaşına, kilosuna uygun olacak şekilde planlanmalıdır. Hastanın durumu dikkate alınmadan yapılan plates fayda yerine zarar verir. Bu yüzden insan anatomisini çok iyi bilen ve pilates eğitimi almış Fizyoterapistlerle çalışmak çok önemlidir.

Klinik pilatesin kullanım alanları

• Sinir sistemindeki hasarın kas iskelet sistemini etkilediği durumlarda (felç,Parkinson,vb)
  • Omurga bozukluklarında( Skolyoz, lordoz, kifoz, ankilozan spondilit )
  • Bel ve boyun fıtıklarında
  • Donuk omuz, omuz eklemi ve omuz kapsülü hastalıklarında
  • Kas ve tendon yırtıklarında
  • Menisküs , ön ve arka çapraz bağ yaralanmalarında
  • Kalça eklemini etkileyen hastalıklarda
  • Kas-iskelet sisteminde görülen diğer hastalıklarda
  • Kilo veriminden sonra sıkılaşmak ve sarkmaları önlemek amacıyla
  • Tüm bu hastalıkların yanı sıra sağlıklı ve kaliteli bir yaşam sürmek amacıyla fizyoterapist eşliğinde pilates yapabilir. Hareketler kişinin egzersiz kapasitesine uygun olarak seçilmelidir. Programlı olarak ilerlendiğinde ilk seanstan itibaren vücutta oluşan olumlu etki hissedilir.

Pilateste sıkça sorulan sorular

• Pilates kilo verdirir mi?

Hayır. Tek başına pilates yapmak yeterli değildir. Mutlaka diyet ile desteklenmelidir. Pilates size kilo vermekten ziyade daha sıkı bir görüntü ve sağlıklı bir vücut sağlar.

• Pilates yaparken sakatlanır mıyım?

Hayır. Fizyoterapist eşliğinde yapılan pilates sakatlanmanın aksine tedavi edicidir.

• Haftada kaç gün pilates yapmalıyım?

Maalesef bu sorunun kesin bir cevabı yoktur. Ama haftada en az birer saatlik iki seans yapılmalıdır.

• Pilatesle boyum uzar mı?

Epifiz bezinin yani büyüme plağının kapanmadığı kişilerde (çocuk ve ergenlerde) boyun uzamasını artırır. Erişkin kişilerde ise boy uzatma etkisi yoktur, var olan boyunuzu ortaya çıkarır. Pilates yapan bireylerin duruşları daha dik ve sağlıklı olur.

• Duruşumun düzelmesi için kaç seans pilates dersi almalıyım?

Bu sorunun maalesef kesin bir cevabı yoktur. Kişinin egzersiz kapasitesine ve kas iskelet sisteminin durumuna göre değişiklik gösterir. Fakat ilk seanstan itibaren tüm kaslarınız sizi daha dik tutmaya çalıştığını hissedersiniz..